Så firar Familjen Wiggberg jul.

Hejsan.
Så var Fredagen här och snart närmar sig klockan fyra och då blir det att åka till föräldrarna.
Igår när jag var ute och gick så kom mina tankar kring julen fram.
Hur det ska bli i år, ska jag och Christoffer fira ihop eller inte?
Hans föräldrar är ju skilda så hans julafton har ju firats ett år hos hans mamma och nästa år med hans pappa, lite hopp hit o dit.
Jag därimot har firat hemma i 24 år och har samma tradiotioner.
Därför vill/kan jag ej flytta så att vi ex firar vår jul den 23e lr 25e dec.
Nä jag vet inte riktigt hur det blir, det ända jag kan komma på är att Christoffer och Jag firar julen den 23e med han mamma och sen den 24e med min familj.
Och om Christoffer inte vill det så får vi nog fira var för sig ist. Och vänta tills vi får barn och fira ihop då.

Vår julafton är så underbar, att det kan vara sån skillnad på hur alla firar sin julafton.
Först samlas vi alla och hjäper till med all mat och bakning,
När klockan slår 15,00 så samlas man framför tv och kollar på kalle Anka och hans vänner tillsammans med julgröten.
Efter kalle så förbereder man det sista med maten innan det blir dags att äta.
Vid julbordet sitter vi nog i flera timmar, varje år köper vi alltid ca 20st små snapsar.
Sen blir det dags att göra vår lilla "tävling" vi delar på alla snapsar så varje får smaka lite av varje sort som finns.
Efter man har tatt sin snaps så får man bedöma vad den får för poäng 0-10.
Det är inga goa snapsar vi har utan allt från gammeldansk till bäska droppar.
Ja sen äter man lite  och så är det dags för nästa snaps igen, så här håller vi på tills all snaps är slut.
Och jag kan ju säga att förra året var nästan maten orörd för att vi inte orkade äta efter allt snapsande. Men så kul vi har det varje gång. =)
Nu kanske kl är 22,00 och då är det dags för 10/20 kr leken. Alla samlar ihop sina paket det köpt max 10 st per/pers sen lägger man de i en stor hög.
Vi har inte lekt den här leken alla år, Utan det var brossan som hade hört om leken för något år sedan och då förblev det en tradition efter den gången. Vi har nog aldrig skrattat så mycket som när vi leker den leken.
Ja nu är kanske kl 24 på natten och nuuuu är det dags att öppna de vanliga paketen.
Nu blandas det goa groggar och massa Irish Coffee innan vi sätter oss i vardagsrummet och börjar dela ut klapparna.
Även det här tar väldigt lång tid eftersom när alla fått sina paket så öppnar vi dem en och en medans alla kollar på.
Nu brukar klockan vara ca 01,30 och nu börjar vi bli klara med våran julafton.
Man sitter sedan och småpratar lite innan man säger godnatt till alla.
Ja jag kan verkligen inte tänka mig någon julafton som är bättre än Familjen Wiggbergs.

Julen 2009 Firades hemma hos min bror Johan och hans fru Anna.



Kommentarer
Postat av: AnnaViktoria

Åh vad fint du har skrivit om julen :) Jag är så glad att jag har fått vara med er två jular nu, och ser fram emot den tredje. Så himla mysigt! Kram

2010-11-21 @ 17:55:35
URL: http://annaviktoria.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0